Fabio D'Agata

Intelligent bewegen
HomeBIOGRAFIELEZINGENFOTO'S EN VIDEO'SBLOGContact
Home
Hoe sport een sombere periode doorbreekt

Hoe sport een sombere periode doorbreekt

De wintermaanden staan bekend om hun zwaarmoedige karakter. Door de koude, donkere dagen kunnen sombere gevoelens opspelen. In dit artikel lees je hoe beweging hierin een doorslaggevend positieve rol kan spelen.
Het is niet vreemd dat de stemming somberder is in de wintermaanden. Het gebrek aan daglicht verlaagt de serotoninespiegels. Dat heeft invloed op je stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. De winterse grauwheid kan gemakkelijk een gevoel van lusteloosheid oproepen. Wat dacht je dan van de feestdagen? Het samenzijn versterkt in veel gevallen juist een gevoel van eenzaamheid. En we spenderen veel tijd binnenshuis; op de bank, in de stoel of onder de dekens. De winter stelt je gemoedstoestand flink op de proef.
Doorbreek de negatieve spiraal met je eigen lichaam
Gelukkig heeft iedereen een prachtige tool in handen om door een sombere periode heen te breken: je lichaam. Bekend is dat lichaamsbeweging een scala aan positieve effecten heeft op je gemoedstoestand (onder andere door de afgifte van belangrijke stofjes in het brein zoals serotonine – ja, daar is ‘ie weer! – en endorfine). Maar er is een minder bekend effect dat minstens zo belangrijk is. Dit heeft te maken met het opvallende feit dat mensen die zich neerslachtig voelen, vaak aangeven dat ze weinig of niks meer kúnnen voelen. Ze ervaren een gevoelloosheid of een bepaalde mate van leegte. Je kunt concluderen dat ze op dat moment niet goed in contact staan met hun emoties, het fysieke lichaam en de directe omgeving. Dit werkt een negatieve gemoedstoestand regelrecht in de hand.
“Als je niet echt voelt, lijkt niets meer belangrijk”- Bessel van der Kolk, psychiater
Wanneer niks meer belangrijk is, verliest het leven diepte. Lichaamsbeweging brengt het lichaamscontact weer op gang. Het verbind je weer direct met je gevoelsleven. Denk alleen al aan fysieke sensaties als een stijgende lichaamstemperatuur, een zweetdruppel die over je rug rolt of een versnelde ademhaling. Maar ook op emotioneel niveau is er behoorlijk wat te beleven. Denk maar aan een hoopgevend gevoel als je een bal op doel schiet, een gevoel van zin hebben om de eindstreep te halen, een gevoel van zelfvertrouwen dat je bekruipt omdat iets lukt of frustratie omdat het even niet wil lukken. Van opwellende emoties tot de wind in je haren: sporten is een bron van voelen en ervaren.
“Emoties voeden de menselijke connecties dat het leven diepte en rijkheid geeft en het leven waardevol maakt” – Jonice Webb, klinisch psycholoog
Let op: in beweging komen is extra lastig als je somber bent
Helaas is het in beweging komen vaak extra lastig voor mensen met sombere gevoelens. Het onderzoek “Motivating factors and barriers towards exercise in severe mental illness” laat zien dat mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen graag willen sporten om stress te verminderen en hun stemming te beheersen, maar dat stress en depressieve gevoelens belangrijke redenen zijn waarom dat niet lukt. Hetzelfde patroon zie ik overigens vaak terug in de praktijk: mensen willen bewegen om beter in hun vel te zitten, maar melden zich op het laatste moment af omdát ze niet goed in hun vel zitten.
Onderstaande quote is van Anna de Jong. Deze paar zinnen zeggen meer dan dit hele artikel. Deze jongedame is aan de hand van de SPAT Methode (ofwel: intelligent bewegen) begeleid door mijn collega Marloes Nieberg.
“Toen ik 5 maanden geleden uitviel door mijn depressie kreeg ik als advies van mijn psycholoog; medicatie of sporten. Medicatie wilde ik (nog) niet en sporten leek op dat moment onmogelijk. Ik had geen eens sportkleren en hoe moet ik mij van de bank trekken? Vanochtend, toen ik aan tafel zat, besefte ik dat ik mij sinds lange tijd weer goed voelde en dat ik zelfs zin had om te sporten. Mijn vertrouwen neemt toe en ik kan rustig aan mijn werk weer opbouwen.”
Onderschat de kleine stapjes niet
Een bekende, maar – vooral met betrekking tot dit onderwerp – essentiële tip is: zet in op kleine stapjes. Een blokje om, een stukje fietsen of misschien zelfs de sportschoenen aan voor een rondje in de wijk? Deze ogenschijnlijke kleine activiteit is meer waard dan je in eerste instantie zou denken. Je hoeft dus echt niet direct een jaarabonnement te nemen bij een fitnessclub. Neem van mij aan dat een klein beetje lichaamsbeweging gelijk staat aan grote winst. Om dit moment vervolgens maximaal te benutten is het belangrijk achteraf tegen jezelf te zeggen dat het goed is dat je dit doet. Het is voldoende om dat in gedachten te doen (opschrijven of tegen jezelf praten in de spiegel mag ook). Dit versterkt je positieve zelfbeeld – je zelfwaardering. Plus, de kans dat je de volgende keer weer gaat is weer een stukje groter.
Als het je dan is gelukt om in beweging te komen, kan intelligent bewegen je verder helpen door tijdens het bewegen oprechte aandacht te hebben voor je gevoel, niet prestatiegericht te zijn en door de cooling-down te vervangen door een feeling through.
Verrassende tip: probeer iets nieuws!
Het uitproberen van een nieuwe beweegactiviteit zorgt ervoor dat je compleet uit de sleur wordt getrokken. Dit is mijn laatste tip die ook een krachtige werking heeft. Stel dat je voor het eerst in je leven gaat boulderen (een toegankelijke klimsport). Dan ben je extra gefocust, omdat je nog niet op automatische handelingen kunt terugvallen. De activiteit vraagt je volledige aandacht, dus je bent echt in het hier-en-nu. Je moet een route kiezen, goed de handgrepen aanvoelen en opletten waar je je voeten neerzet. Misschien voel je ook wel enige spanning als je naar beneden kijkt en ben je trots als je de top bereikt – of opgelucht als je weer op de grond staat. De nieuwe beleving zet je zintuigen allemaal op scherp, waardoor je bijna automatisch in je gevoelswereld wordt gezogen.
Kortom, voor mensen die door een winterse sombere (winter)periode gaan is lichaamsbeweging een intelligente uitkomst!

Laatste blogberichten

Hoe sport een sombere periode doorbreekt
Bio-hacking: intelligent of onverstandig?
Blog overzicht
Fabio heeft een visie die past in de moderne tijd
- Bram Bakker, bekend psychiater
Vanaf het eerste moment is er een klik door zijn open blik en zijn uitstraling
- Joseph Oubelkas, veelgevraagd spreker
Ik leerde herkennen dat het niet alleen gaat om de woorden die je zegt, maar ook om de lichaamstaal die je gebruikt.
- Peter Compaijen, Manager bij AFAS Software
De lessen die we tijdens de interactieve sessies op deze enerverende middag hebben geleerd, dragen bij om persoonlijk en als organisatie future-proof te zijn!
- Remon van Asperen, PiCompany, GITP

Fabio D'Agata als spreker boeken?

Neem vrijblijvend contact op voor beschikbaarheid en prijzen

Neem contact op
© 2020 - Fabio D'Agata en sprekersbureau Quality Bookings